زوم چیست!
زوم یک نرم افزار در حوزه گفتگو ویدئویی و ویدئو کنفرانسه که بصورت رایگان تا 100 کاربر همزمان به مدت 40 دقیقه امکان کنفرانس دارند، اخیرا نگرانیهایی درباره حریم خصوصی و داده کاوی توسط هوش مصنوعی بوجود امده بود که واکنش این شرکت را دربر داشت،
اپلیکیشن کنفرانس ویدئویی Zoom روز دوشنبه اعلام کرد که از دادههای کاربران بدون رضایت اونها برای آموزش یا داده کاوی هوش مصنوعی استفاده نخواهد کرد و نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوصی تعداد زیادی از کاربراتنش رو نسبت به هوش مصنوعی در شرایط خدمات و استفاده از برنامه برطرف میکند،در بخش 10.4 شرایط خدمات زوم که در اولین روزهای اسفند ماه بروزرسانی شد، کاربران باید موافقت میکردند که«یک مجوز دائمی، جهانی، غیر انحصاری، بدون حق امتیاز، و قابل انتقال به زوم برای اهداف مختلف، از جمله «یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، آموزش، آزمایش، داده کاوی ،بهبود خدمات، نرم افزار یا سایر محصولات، خدمات و نرم افزارهای زوم یا هر ترکیبی از آنها. روز یکشنبه یک نشریه علمی فناوری به نام استک دیاری Stack Diary این موضوع شرایط خدمات جدید زوم رو دقیق بررسی کرد و نگرانی هایی رو برانگیخت! اکنون زوم از Zoom IQ که نوعی هوش مصنوعی بکار رفته در سرویس زوم میباشد استفاده میکند که به گفته اسمیتا هاشم، مدیر ارشد محصول در یک پست در وبلاگ شخصی خودش عنوان کرد که، اونا به جهت جلوگیری از فعالیت های هرزنامه دعوت نامه های وبینار خلاصه جلسات رو به صورت خودکار اسکن میکنن!
در پست وبلاگ ایشان تاکید شده است که مدیران جلسه ویدئویی می توانند از اشتراک گذاری داده های خلاصه جلسات با Zoom جلوگیری کنند. اعضای جلسه ویدئویی در مورد خط مشیهای اشتراکگذاری داده جدید Zoom مطلع میشوند و به آنها این امکان داده میشود که جلسه ویدئوی را بپذیرند یا ترک کنند.
سخنگوی زوم در بیانیهای گفت:
«مشتریان زوم تصمیم میگیرند که آیا ویژگیهای هوش مصنوعی را فعال کنند و به طور جداگانه محتوای مشتری را برای اهداف بهبود محصول با زوم به اشتراک بگذارند یا خیر». ما شرایط خدمات خود را بهروزرسانی کردهایم تا تأیید کنیم که از محتوای صوتی، تصویری یا چت کاربر برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی بدون رضایت شما استفاده نخواهیم کرد.»
اما طرفداران حریم خصوصی داده ها و برخی از کاربران زوم زنگ خطر را به صدا در آورند و می گویند که شرایط خدمات جدید نیاز به بازنگری دارد. برخی از کاربران گفتند که حسابهای زوم خود را لغو خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر از زوم خواستند شرایط خود را تغییر دهد یا به همه، نه فقط به مدیران جلسه ویدئویی، گزینه انصراف از استفاده از دادههایشان برای آموزش هوش مصنوعی را ارائه دهد. استفاده از ویژگیهای هوش مصنوعی Zoom اختیاری است که باعث جمعآوری دادهها میشود.
علیرغم بیانیه شرکت در مورد به روز رسانی، کاربران همچنان به صورت آنلاین نگرانی خود را ابراز می کنند.این انتقاد و نگرانی بر نظارت عمومی رو به رشد هوش مصنوعی تاکید می کند، به ویژه نگرانی در مورد اینکه چگونه می توان از داده ها و محتوای افراد برای آموزش مدل های زبان بزرگ هوش مصنوعی بدون رضایت آنها یا بدون دریافت غرامت استفاده کرد.
جانت هیون، مدیر اجرایی Data & Society، یک موسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی، و عضو کمیته مشاوره ملی AI Initiative امریکا ، گفت: ‘‘نگرانی ها در مورد فناوری نوظهور فراتر از شرایط خدمات زوم است و نشان دهنده نگرانی های طولانی مدت در مورد حفظ حریم خصوصی داده های کاربران است.‘‘
«من فکر میکنم مسئله اساسی این است که ما بهعنوان جامعه حمایت قانونی مناسبی رو و به نوعی قویتر دارا نیستیم، به این معنی که از مردم خواسته میشود در سطح فردی واکنش نشان دهند. و بنابراین مشکل واقعی شرایط خدمات همین است.».
آریک تولر، مدیر آموزش و تحقیق در Bellingcat، یک نشریه تحقیقاتی منبع باز، گفت Bellingcat دیگر از Zoom Pro استفاده نخواهد کرد، اشتراکی که هزینه آن سالانه 149.90 دلار است، حتی پس از اینکه Zoom به کاربران اطمینان داد که بدون رضایت انها از داده های کاربران استفاده نخواهد کرد.تولر عنوان کرد: «حتی اگر محدودیتهای فعلی شرایط خدمات، آموزش هوش مصنوعی را به دادهها محدود کند، باز هم به اندازه کافی نگرانکننده است که بهتر است به جای اینکه بعداً با پیشرفتهای نگرانکننده بیشتر، هم اینک از آنها جدا شویم.»
وی خاطرنشان کرد که Bellingcat برای میزبانی کارگاه های آموزشی و وبینارها برای صدها روزنامه نگار، محقق و دانش آموز به Zoom متکی است. او گفت که Bellingcat به دیگر پلتفرمهای ارتباط ویدیویی مانند جیتسی Jitsi Meet، گوگل میت Google Meet و ماکروسافت Microsoft Teams نیز نگاه میکند و خط مشیهای داده آنها را بررسی میکند، احساسات تولر در سراسر رسانه های اجتماعی منعکس شد، که به گفته هاون منعکس کننده “درک اجتماعی رو به رشد از فقدان حفاظت از حریم خصوصی داده های کاربران است که ما در قانون داریم.”
گابریلا کلمن، استاد مردمشناسی در دانشگاه هاروارد و دانشیار در مرکز اینترنت و جامعه برکمن، در پستی با 1.3 میلیون بازدید در X، پلتفرم اجتماعی که قبلاً توییتر نامیده میشد، گفت: «وقت ان است که زوم Zoom را بازنشسته کنید. اساساً میخواهد از شما برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده یا سوء استفاده کند.»
در پست دیگری در X، جاستین بیتمن، نویسنده و کارگردان نوشت که هرگز از زوم @ استفاده نخواهد کرد تا زمانی که ان شرکت شرایط خدمات به روز شده خود را تغییر دهد که به آن اجازه می دهد از محتوا و داده های کاربر برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند.
هاون گفت که با توجه به فقدان قوانین و مقررات حفاظت از داده در مورد هوش مصنوعی، واکنش مشتریان Zoom غیرمنتظره نیست و قابل پیشبینی بود، هاون گفت: «صرف نظر از توضیح زوم، من فکر میکنم آنچه واقعاً در گفتمان عمومی مطرح شد، سطح ناراحتی بسیاری از مردم در تشخیص این موضوع بود که قوانین ما از ما در برابر هر نوع سوء استفاده از دادههایمان محافظت نمیکنند.» .
بوگدانا راکووا، یکی از اعضای ارشد قابل اعتماد هوش مصنوعی در بنیاد موزیلا، یک گروه غیرانتفاعی که پروژه های تحقیقاتی در مورد هوش مصنوعی را منتشر می کند، گفت که باید شفافیت و گفتمان عمومی بیشتری در مورد نحوه ادغام هوش مصنوعی در محصولات و خدمات شرکت ها وجود داشته باشد.
راکووا گفت که مردم به شرایط خدمات توجه نمی کنند و همیشه هنگام تغییر آنها مطلع نمی شوند. شرایط خدمات زوم در ماه مارس تغییر کرد و از تیرماه اجرایی شد.
راکووا اظهار داشت که: “اینها اسنادی هستند که عمداً به گونه ای نوشته شده اند که هیچ انسان عاقلی وقت خود را صرف دیدن آنها نمی کند.” مشخص نیست چه زمانی به مردم در مورد تغییرات اطلاع داده می شود، و این کار را برای کاربران این شرکتها بسیار پیچیده می کند و بسیار چالش برانگیز است.»